Utan Ester i tre dagar försmäktar vi i detta hus...

Jodå, så blev det! Förra veckan började Ester svullna upp på de bakre delarna, som de gör när de löper, o det var ju inte så konstigt tyckte jag. Hon är ju snart 1 år så det är ju normalt. I lördes började hon lukta väldigt illa. Det blev en dusch men det hjälpte inte. Bläää tänkte jag, ska hon lukta så här i typ 2 veckor, 2 ggr om året i resten av sitt liv? Men det kom ju inget blod? Igår ringde jag djursjukhuset o fick tid idag kl 11.15. Om jag fick ett urinprov av henne var det bra. Eeee, hur lätt är det? Ester som är så tramsig med sitt kisseri, hon kan ju bara kissa på tomten utan koppel o kommer man i närheten slutar hon direkt.

Jag kom dit o satt o väntade en kvart, då blev vi inkallade o i dörren möttes jag av en rondskål i papp, jodå, ett urinprov var ett måste. Efter en kvart fick vi åka hem o försöka fixa ett prov hemma. Men herregud! Så fort jag närmade mig med fatet stängde hon av kisset som en kran. Eller så fort jag närmade mig, hände EN gång. Gav henne massor o dricka o isbitar men icke! Efter 5 timmars ökande svullenhet och googlande på nätet ringde jag igen! Hur nojjig blir man när man läser om livmodersinflammation och avlivning osv osv. Dumt, jag vet, men man kan ju inte låta bli!

Ja, livmodersinflammation behövde jag inte oroa mig för, det var inte så vanligt för så unga hundar... Men jag kunde väl få komma in vid halv fem så kunde en veterinär titta på henne iaf, så jag kunde lugna mig. In igen, utan urinprov denna gången också... Jaha, hon har problem med kisseriet? Eeee, nej, hon har en gigantisk "snippa".... Det va nog bara liten infektion man får vid första löpet, kanske lite bacelusker? Togs en odling men  för att lugna mig lite blev det ett ultraljud också...

Efter 40 minuter blev jag inkallad, jodå, det visade sig att Ester oturligt nog fått en livmodersinflamation vid första löpet! Ganska ovanligt visst... Veterinären ville lägga in henne direkt och operera så fort som möjligt. Jaha! Där stod jag som ett fån. Alltså jag åkte ju faktiskt in för att jag var orolig för detta men jag trodde kanske inte riktigt att jag skulle ha rätt! Lilla snuttan, hon e ju bara en bebis!

Så ikväll blir det operation och sedan två dagar på observation så hon äter ordentligt o sköter sig. Sen blir det väl krage här hemma... :( Denna lilla historia går på ungefär 20 000 riksdaler. Det är ju inte klokt! Ester är försäkrad så jag hoppas verkligen att vi kommer undan med endast 4 000 kr, brukade vara den summan de flesta behövde betala.

Ja, så blev min dag... Håll tummarna för att allt går bra för lilla besten!



Kommentarer
Postat av: Maggan

Stackars lilla Ester. De är så jobbigt när man ser / märker att dom mår/ har ont. Dom kan ju inget säga tyvärr!! De kommer gå bra för Ester på op, kram

2011-05-30 @ 21:14:41

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0