Besök hos älskade mormor!

I förra veckan ringde min mormor o fnissandes ställde frågan vart hennes påskpynt var. Då kan man ju undra varför jag skulle veta det!? Men i höstas tog vi äntligen tag i en röjjning av hennes vind, hon o jag, o då rensades och organiserades det. Kanske lite för mycket eftersom hon inte hittar sina grejjer ;)

Jag har dessvärre inte haft möjlighet att åka hem till henne förrän idag, eftersom vi haft de stora barnen, jobb och annat som satt käppar i hjulen. Men i em åkte jag, mamma o Ellie dit. Innan vi åkte va jag inom blomsteraffären och köpte en jättefin korg med diverse vårblommor o lite påskfjädrar som hon såklart tyckte va så levandes grann. Tänk att det känns så bra o hur lätt det är att göra min mormor glad!

Vi gick upp på vinden mesamma, men det var lönlöst sa hon, eftersom hon redan tittat överallt! Jag tog en låda men det va alla hennes kalendrar, sparade huuur länge som helst. Nästa kartong jag tittade i såg väldigt gul ut... jodå, där va påskpyntet! Vi var på vinden i ca 35 sekunder innan jag hittade den! Den stod lite lurigt i garderoben vi satt upp där och det blev blandade känslor. Hon blev glad för att jag hittade den samtidigt som hon blev arg, frustrerad och kände sig dum för att hon inte själv hittat den o trott att vi slängt den av misstag. Stackars mormor... Men jag sa ju till henne innan vi kom, att man kan leta hur länge som helst själv o så kommer någon annan o vips hittar någon det som söks.

Det blev också lite mellanmål, naturligtvis mackor med mormors köttbullar, de godaste som finns! Sen hamnade vi som vanligt i bokhyllan med album. Idag blev det att titta på när Ellies gamlemormor var ung och hennes mormor va bebis. Det är konstigt det där tycker Ellie... att mormor varit en bebis liksom. Jag tog fram mobilkameran o fotade lite bilder i hopp om att kunna framkalla själv till min, tänkta, gigantiska familjevägg.

När jag va liten va det väldigt poppis o åka till mormor. Hon jobbade i affär och på fredagar hade hon hand om frukt/grönsaks försäljning på ett inbyggt torg utanför affären. Torsdagar va hon ledig så på lov blev det ofta att mormor kom o hämtade mig på onsdag kväll, sen gjorde vi något skoj på torsdagen och så följde jag med henne på jobbet på fredagen.

Vi brukade gå till "Kimman" kemikalikeaffären i Önnestad, o köpa bokmärken. Sen gick vi hem o klippte, klistrade, gjorde egna tidningar osv osv. Vi spelad också mycket kort, drack te, kollade i album, gick till kyrkogården och gjorde fruktsallad i den mörkgula plastskålen. Hur gammal jag än va, tom när jag var 20 år o sommarjobbade i Kristianstad, sov jag hos henne ibland o hon satt alltid uppe när jag kom hem. Varje morgon hörde hon när man började vakna till liv o då satte hon in teét i micron o hade brett mackor så allt va klart när man kom upp :)

En gång när vi skulle till Krstd dagarna blev det så, av någon konstig anledning, att jag o mina kompisar sammanstrålade hos mormor o hade förfest light. Det tyckte både vi o hon va roligt, hon e så rolig o lätt att vara med.

Här kommer några smakprov på allra finaste mormor o allra finaste mamma. Vad skulle vi gjort utan dessa fantastiska varelser. De ställer alltid upp och man kan alltid prata med dem om vad som helst. Skoj, allvar, sorg, problem, lycka, minnen och glädje. Jag är så tacksam och glad för att få ha dem så nära!


Min fina, fina mormor tidigt 50-tal...


Älskade mamma när hon va 3-4 år...

Kommentarer
Postat av: Maggan

Så underbart att du får ha din mormor vid liv...njut av denna tiden Linda. Jag saknar fortfarande min mormor..( hon dog 2008)

2012-04-05 @ 14:46:58
Postat av: Mamma Buus

Det förstår jag Maggan, jag orkar inte ens tänka tanken på att den dagen ska komma...

2012-04-11 @ 20:38:58

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0