Home sweet home!

Äntligen hemma efter en intensiv o ganska galen semesterresa! Turen gick som sagt till Paris och Disneyland. Två dagar i buss med mina barn kan ju bara sluta på ett sätt, men faktiskt gick det riktigt bra för det mesta. Detta kommer nog att bli ett ganska långt inlägg men jag tror nog att ni vill veta hur vi haft det!

Dag 1: Började 7.30 och slutade vid 19 i Hannover för övernattning på hotell. Än så länge inga incidenter utan flöt på ganska bra. Tjejerna sov lite, målade lite i målarbok o hittade lite nya kompisar på bussen... Tre rätters på hotellet o sedan bums i säng, upp tidigt nästa morgon...



Dag 2: Låååång dag i bussen genom Tyskland, Belgien o till slut Frankrike. Väl på hotellet kollade vi in det o omgivningen. Dock var det inte det hotell som jag visade utan ett annat, som låg väldigt nära Disney village. Vi intog en buffe på hotellets restaurang och det slutade i förskräckelse med en nota på 155 euro, alltså 1500 kr!!!! Jisses, såg hur kosingen bara skulle flyga iväg denna vecka, o det gjorde dem...



Hotell Sequria Lodge

Dag 3: Intog nu Disney parken! Alla hade jätteshöga förväntningar och anade inte att det skulle fullkomligt VIMLA av folk och att allt skulle ta så lång tid. Det va väntetid till karusellerna på 45-80 minuter! Inget för mina dampbarn alltså. Vi stod i 1 timme i kö för att fotas med Musse och när vi var på plats nr 3 kom en vakt o sa att om man hade rullstol fick man gå först i kö... hmmm... När vi kom till Mimmi fick faktistk Albin offra sig så vi slapp o vänta så länge. På kvällen gick vi på en spännande restaurang som hette Rainforrest Cafe. Skulle va en lite dyrare restaurang, snacka om att vi blev förvånade när det blev 500 kr billigare än på hotellet! O dessutom var det himmelskt god mat. Mitt under middagen blev det åskoväder med blinkande lampor o höga åskknallar, Ellie blev livrädd och förstod inte riktigt att det var på låtsas.... Hela stället var klätt i blad o träd o det stod djur som rörde sig lite överallt. Hängde oxå plastdjur lite här och där, riktigt häftigt!



Efter en dag mellan 10-18 hade vi avverkat 4 attraktioner!!! Det var det enda vi hann med pga alla köer o då fick vi ändå gå först med Albin de som han kunde åka... En stor besvikelse faktiskt...

Dag 4: Började bra med att gå till Disneyland studios, det andra landet. Där började vi med att se en show som hette Amagnefic tror jag. Där satt vi i en gigantisk arena och tittade på Kalle som gick in i ett filmotek o där dök Sjöjungfrun, Djugelboken osv upp med sina melodier. Det var riktigt skoj o det vimlade av kanonplatser till handikappade m familj. När vi kom ut därifrån hade Albin fått punktering på permo, vi fick laga no 1. Traskade vidare o skulle åka en typ av fritt fall, ca 40 m upp i luften. Nehe, då saknades ett stämpel på vårt åkpass så jag o Albin fick gå genom hela parken för att skaffa en sådan. Tillbaka åkte jag, Emelie o Albin denna karusell. Helt ok för mig som avskyr karuseller o dessutom är vansinnigt höjdrädd. Vi åkte den två ggr på rad så vi slapp byta. Emelie skrek som en stucken gris o mellan skriken bad hon om ursäkt o oroade sig för sitt hår, ha ha ha, e hon en äkta tonåring eller? Sedan åkte vi ett tåg där de visade lite filmtrix. Vi fick sitta framför en kulle med en lastbil på o plötsligt började det regna, explodera, lastbilen kasade, kom ett vattenfall rakt emot oss. Skithäftigt! Men tjejerna blev ganska rädda o allt gick så fort så man hann inte riktigt se allt. Efter detta var det dags för lagning no 2 av punkan.


Efter en bit funkade inte lagningen längre utan allt åkte ut o vi blev stucked in the park! Jag o Vira traskade de 2 km hem till hotellet efter den manuella rullstolen o tillbaka igen. Pratade med personal lite överallt o fick tillslut en Duty manager att fixa så permon forslades ut backstage o Peter oxå :) Sedan bar det av till en verkstad för att fixa permon o det gick superbra. Riktig service där! Jag, Albin o Vira gick hem för att upptäcka att hissen på hotellet var trasig så vi fick bära upp Albin o stolen, phu, tack till den snälla assisstenten som hjälpte mig!



Eftersom permon blev kaputt bestämde vi oss för att gå till hotellets pool, det var nog den enda gången som alla barnen var glada samtidigt under vår resa. Inte jag o Peter dock eftersom vi HATAR o bada. Men vad gör man inte för sina barn. Även denna dag slutade lite trist eftersom vuxna människor inte riktigt har förståelse för att alla inte kan röra sig som vanligt o vi fick bära upp en ledsen o öm Albin som blivit sparkad lite för många gånger...

Dag 4: Upp i ottan o skutta in i bussen, nu skulle vi göra Paris! Guidad tur förbi Louvren, Triumfbågen, massa fina hus o palats och såklart Eiffeltornet! Vi som trodde vi skulle få åka upp men tji fick vi! En halvtimme fick vi vid tornet o med de köerna skulle det tagit minst 4 timmar innan vi kom upp. Besvikelsen var större för vissa i familjen än andra. 3 timmar fri tid i Paris blev att gå längs den kända gatan som jag inte ens kan uttala, för att leta upp en restauran som serverade sniglar men ICKE!!! Besvikelse no 2 var ett faktum! Det blev iaf lite käk o shopping i form av en vansinnigt snygg lila bag till Ellie, hon bara älskade den. Tack adidas för den! :)



Vi körde oxå förbi kyrkan som är med i Änglar o Demoner men det var så mkt träd framför så jag fick bara en bild på fontänen med lejon, bilden i mitten är ingången till Louvren. På kvällen gick vi på Disneyparaden kl 22.25, det var fantastiskt fint! Mörkret hade lagt sig och det kom in den ena ljuskreationen efter den andra. Snövit o hennes prins, Askungen med prins, Odjuret o Bell, Jafar, Jasmin o Aladdin, Pluto, Tingeling ja alla var med o det var verkligen mäktigt. Det hela avslutades med fyrverkeri som varade i 8 minuter. Inga tjutare som på nyår utan tänk er bara de luxe fyrverkerier! Riktigt, riktigt fint! Nöjda o glada stupade vi i säng vid 00.30...



Dag 5: Då åkte vi till ett gigantiskt shoppingcenter där det fanns massor av outlets. Jag o Peter fyndade varsitt par skor o jag köpte en klänning till framtiden o ngr skärp. Men för de riktigta märkesråttorna kan jag rekomendera denna gata med Armani, Burberry, Max Mara osv osv. Men med tanke på att Frankrike är ett land för ganska små människor så var det inte riktigt ngt för mig o min man :) Kvällen avslutades med ännu ett besök på Rainforrest Cafe, denna gång vid elefanterna så tjejerna var riktigt glada!

Dag 6 o 7: Tillbringades på bussen... Övernattning i Hannover även denna gång o sen upp i ottan o vidare igen. Vi stannade till på bordershoppen på väg hem så Peter är nöjd med sina kassar med whiskey som han fick med sig hem för en relativt liten slant.

När vi kom hem hade mamma städat hela huset o Malin o Patrik fixat tacos! Kändes skönt o va hemma igen med sina nära o kära. Vira åkte såklart hem till mormor o Ellie sover gott i sin säng. Nu ska det bli skönt med en dusch i svenskt vatten o få krypa ner i sin egen säng. Faktiskt brevid min man inatt, som jag inte sovit i samma säng med på snart 3 veckor.... 

Summa sumarum så rekomederar vi Disneyland Paris till alla som älskar att köa och som har en riktigt fet plånbok :) Det är skoj att ha varit där men jag tror aldrig att vi kommer att återvända. Iaf inte förrän tjejerna blivit 10-12 år. Vira köpte en fantastisk snövitklänning som endast kostade 599 kr!? Men fin blev hon o lycklig är hon så det får det vara värt!

Kommentarer
Postat av: lollo

så fin hon e i sin nya klänning <3 Ja, det var mycket äventyr o elände, men en upplevelse att ha varit där iallafall :)

2011-08-01 @ 11:22:58

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0