Utflykt till Kivik

Fredagar är ju min o tjejernas lediga dag, som vi försöker förgylla med ngn liten utflykt då o då. Det brukar vara mamma, Vira, Ellie mys men nu har vi upptäckt att min mormor faktiskt också är ledig på fredagar. För utom lite fika med granntanterna då o då. Annars är hon så busy med bingo, boule, cafébak osv osv. Hon är helt fantastisk min söta lilla mormor. 77 bast o yngst i gänget så hon drar runt med gammeltanterna till fotvården, affären, kyrkogårdar osv osv.
I onsdes kväll ringde jag henne mitt i bonde söker fru, det fick bli ett hastigt samtal för det va spännande intriger på gårdarna. Iaf bestämde vi att vi skulle dra en repa ner till Kivik o kolla äppeltavlan. Den där omskrivna tavlan jag aldrig själv sett, eftersom jag är så sen o kommer på det då äpplena redan plockats ner o blivit till både mos o must.
Viras kommentar va " VA!? Ofta man åker iväg långt för o titta på en tavla med ngr äpplen!? Jag stannar i bilen!"
Men vi åkte o hämtade mormor o åkte iväg, utan o ha ngn aning som vart vi skulle. Jo till Kivik såklart o dit hittar jag ju men var i Kivik fanns den förbaskade tavlan? Men efter en liten omväg, som jag är övertygad om var mkt trevligare än den ordinarie vägen, hittade vi dit. Kivik är ju liksom inte den största orten och det var lite självskrivet att det var till hamnen vi skulle.
Vilken tavla! Det är helt fantastiskt vad man kan göra med ca 35 000 äpplen, lite spik o en skiva. Tom Vira blev lite imponerad... Brevid tavlan står ett utställningstält med lite byggnationer, tavlor och bilder på de andra årens tavlor. Dessutom var det uppställt huuur många äppelsorter som helst! Jag blev väldigt imponerad, hur många svenska äpplen finns det egentligen? Det största äpplet av dem alla såg jag direkt och vad hette det om inte Linda! Det är alltså ödet. När jag föddes hade min pappa tryckt i mamma så mkt lustgas att hon inte alls va intresserad av sin bebis, mig, utan ville ha ett grönt äpple!? I skolan hade jag alltid äpple med mig, jag älskar denna frukt! O jodå, matchande nog fanns det en stooor äppelsort just vid namn Linda.
Efter äppelsafarit gick vi in i en butik o tjejerna lurade till sig en varsin mini spettekaga av sin gammelmormor. Vi fotade oss med Fritiof Piraten Nilsson, va inne o kollade i fiskbutiken och fikade på köttbulle och äggamackor vid hamnen.
På vägen hem körde vi förbi en chokladfabrik o gick in. Det va den minsta fabrik jag någonsin sett! Ett litet rum bara... med många fina små praliner i. Jag o mormor köpte några var, jag med chili o passionsfrukt i, men det blev inte så många. Choklad är ganska dyrt i dessa former, 12 kr styck! För en liiiiten pralin. Och ärligt talat gillar jag after eight bättre :)
På väg hem fick vi stanna på stora vägen för Ellie va tvungen o göra 2:an... Herregud, bland alla bilar o motorcyklar som for förbi stod vi ute i en buske o gjorde vad naturen krävde. Men hon va väldigt glad o stolt efteråt.
Alla nöjda o glada for vi hem till mormor där det vankades middag. Alltid lika mysigt o jag var nöjd som mamma o barnbarn att jag kultiverat mina barn lite o drog iväg med mormor på det hon gillar bäst, utflykter med familjen!
2011 års äppeltavla
Äppelsafari :)
STÖRSTA äpplet!!!!
Kultiverade barn med spettekaga i högsta hugg!
Sötaste mormor med nya fästmannen ;)

Kommentarer
Postat av: lollo

Ja, det var ju en härlig utflykt med pirater, söta flickor med söta spettkakor, chokladpraliner o framförallt äpple! Mormor ser nöjd ut med fina kameran i högsta hugg. O att Ellie sen hann med nr2 också måste ju ha fulländat denna trevliga dag. Hahahaha;)

2011-10-09 @ 00:13:46

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0