Fjärde advent...

Detta är väl en perfekt dag att göra lite julgodis. Lagom lång tid för att inte hinna äta upp det innan jul och en lagom avslappnad aktivitet en mysig söndag som denna.

Igår gjorde jag lite julgodis som smakar helt galet gott. Har tjyvat lite recept överallat, mumsfilibaba, bolibompa o Leila. Resultatet blev alldeles lysande tack vare min nya stektermometer och tidstålamod. Den allra godaste knäcken gör min mamma, vi kallar den för 4 timmars knäck för hon kokar den i en speciell gryta i minst 4 timmar. Så blir den oxå alldeles perfekt! Men jag har inte tålamod till det. Och knäcken igår blev helt perfekta! Och när jag stod där och väntade på att den skulle bli klar såg jag min mamma framför mig som svävade runt i huset, innnan hon hoppade i duschen, nyduschad i bara handduken, finklädd osv och med jämna mellanrum rörde i knäcken :) Lilla mamma, varje dag är jag så glad att hon är just min mamma och så tacksam över den styrka hon har och att hon alltid har en lösning på allt!

Tillbaka till godistillverkningen, så här blev resultatet!






Mumsiga recept!

Leilas knäck:

2 dl socker
2 dl grädde
2 dl sirap
2 msk smör (det glömde jag men de blev lika goda för det!)
2 msk kakao (bara om man vill ha lite chokladig smak)

Blanda socker, grädde, sirap och kakao, koka 15-20 minuter eller till ca 120 grader.

Under tiden det kokar, hacka mandel och lägg i knäckformar på en bricka eller dylikt.

Tillsätt smör och häll upp i formarna. Låt svalna, jag satte ut brickan i snön i 10 minuter, sen va den lagom kalla att sätta in i kylen över natten.

Ät och njut!

Lakritskola:

3/4 dl turkisk peppar
3 dl grädde
3 dl socker
1 dl sirap
1 msk kakao
2 tsk smör
200 g choklad
havssalt till garnering

Detta receptet hittade jag hos mumsfilibabba.se, tack så mkt!

Krossa karamellerna i en mortel, blanda grädde, socker, sirap, kakao och karamellkrossen i en gryta.

Koka upp under omrörning till 117-120 grader, rör om då coh då.

Rör ner smör, häll i en form med bakplåtspapper (ca 20x20 cm) och låt svalna (även här perfekt att sätta ut i snön på altanen, förutsatt att man inte har en hund ute då)

Smält chokladen i vattenbad och låt svalna.

Skär eller klipp upp kolan i lagom bitar, doppa i choklad och strö på saltet innan chokladen stelnat, är inte ett måste, kolan är jättegod utan choklad också!

Ät och njut igen!

Wienernougat a la Bolibompa:
250 g nougat
125 g mörk choklad
100 g flagad mandel

1. Rosta mandeln i en torr stekpanna tills den är gyllenbrun, akta er för att bränna den-det är lätt hänt...
2. Lägg nougat i vattenbad samt hackad choklad.
3. Blanda i mandeln i den flytande, smarriga blandningen och häll i en avlång form klädd med bakplåtspaper. Låt stelna och skär sen i bitar.

Ät och njut återigen!

Sådär, eftersom jag gjorde detta igår får jag se vad jag och töserna hittar på idag. Kanske åka till förmedlingscentralen, är på jakt efter en gammal gryta/kar till veden. Eller hem till mormor o överlämna hennes adventspresent, eller kanske till gamlemormor? Valen är många en dag som denna men just nu känns det helt ok o ligga på soffan med töserna o gosa! Ha en bra dag mina vänner!



Kommentarer
Postat av: lollo

Mmmmmm, ser gott ut med allt julgodis! Vad ni är duktiga. Ge de söta töserna varsin stor julkram från gamlemoster :)

2010-12-19 @ 10:47:27
Postat av: Mammabuus

Ska jag göra, ja, det blev riktigt gott. Hoppas det finns lite kvar till jul för du kommer väl?

2010-12-19 @ 11:29:57
Postat av: Sofie / Mumsfillibaba

Vad roligt att jag inspirerade!! Har gjort tre omgångar med lakritskola. Sååå goda. Tyvärr kokade jag kolan lite för kort tid sista gången så den blev lite mjuk och de flöt ut lite när jag doppade dem i choklad. Men smaken finns där och det är den som räknas. Nu hoppas jag att det räcker till jul!:)

2010-12-19 @ 12:14:11
URL: http://www.mumsfillibaba.blogspot.com
Postat av: Towe L Ottosson

Du e duktig!

Skall prova lakriskola!

Är det ok att jag lägger till dej på min blogg?

Kul att kunna ha lite extra kontakt.

Kram Towe & Ricco

2010-12-19 @ 17:34:51
URL: http://cockettsriccardo.blogg.se/
Postat av: Towe L Ottosson

Du e duktig!

Skall prova lakriskola!

Är det ok att jag lägger till dej på min blogg?

Kul att kunna ha lite extra kontakt.

Kram Towe & Ricco

2010-12-19 @ 17:53:11
URL: http://cockettsriccardo.blogg.se/
Postat av: Mammabuus

Sofie, de är verkligen jättegoda, men jag gjorde felet att jag lade ner dem utan papper... inte bra alls, nu får jag äta dem med sked och göra nya tror jag...



Twe, det går bra ;)

2010-12-19 @ 20:45:22

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0