Jullov!

Åh vad härligt med jullov! Ska bli såååå skönt att inte behöva ställa klockan förrän nästa år! Även om vi e uppe hyfsat i tid så är det ändå skönt att kunna ligga kvar o gosa med töserna, inte behöva stressa, inte skotta under tidspress eller ha dagarna upplanerade med tider att passa. Bara härliga dagar med lite julstök innan jul och förhoppningsvis nöjda barn efter jul.

Idag har vi haft huset fullt av barn, Vira hade två kompisar hemma. Det är så kul att lyssna på deras konversationer när de är 4-5 år. Så rediga och ändå så oskyldiga. Under tiden de lekte o Albin spelade tv-spel låg Ellie på Emelies säng medans jag o Em grejjade på hennes rum. Vi har satt upp två hyllor o en spegel, med mollyplugg (?) vilket sitter väldans bra men är lite trixigt. Fast nu har ju min man ett specialverktyg till dessa pluggar som gör att det går galant att sätta i dem. Våra tunna oisolerade (grrrr) innerväggar tål ju inte så mkt... Men nu har hyllorna kommit upp iaf och vi är såååå nöjda. Har även skruvat upp hennes barbord/skrivbord ordentligt så hon kan använda det utan att få det i knät. Och det bästa av allt, hon satte själv upp en vägglampa med pluggar och skruvdragaren i högsta hugg! Jag blir så stolt när jag ser resultatet av operation-klara-dig-själv som jag övat på henne under de senaste 6 åren. Och hennes lycka över att ha fixat det själv, det är obeskrivligt! I somras köpte jag en ny lampa åt henne o skulle sätta ihop den, när jag kom in på hennes rum va den redan färdigmonterad!? "Men Linda, du säger ju att man ska prova och att man kan bara man vågar prova så jag testade, och det gick ju bra!" Kan säga att en tår trillade på min kind. Jag har nått fram!!!!! :)

Det är en av de viktigaste lektionerna jag håller för tjejerna, inte lika naturligt för Albin som e kille, men jag drar det för honom också. Nästan dagligen håller jag lite gömd peptalk i mina samtal med barnen om saker jag vill att de ska tänka. Ja, kalla det hjärntvätt går också bra :)

Man är lika mycket värd som kille och tjej.
Tjejer kan laga saker, byta däck på bilen, tanka, snickra, tapetsera, klippa gräset osv osv, precis lika bra som killar.
Killar kan tvätta, städa, laga mat och byta blöjor lika bra som en tjej.
Man behöver inte ha en partner för att vara lycklig eller för att känna sig "lyckad".
Vet man att man har rätt behöver man inte envisas, det är ljuvligt när man får sitt erkännande!
Var mot andra som du vill att de ska vara mot dig.

Ja, litet utplock... Nuförtiden tankar jag sällan, klipper inte hela gräsmattan, får gärna veden inburen, byter helst inte däck osv. Min kära syster har pikat mig och skällt på mig att jag inte ska föralla i mitt handlande och låta Peter ta över allt så jag inte kan något själv. Det tål att tänkas på... Jag påminde henne om alla dessa pikar en gång när hon bad Peter byta däck till henne. Svaret blev

Huvudsaken är att man vet att man kan, att någon annan gör det är ju bara gött... ;)

Och det ligger väl lite sanning i det. Jag kan allt det där som jag gärna lämnar över till Peter men som idag var det väldigt roligt och kändes skönt att få skruvat och spikat lite när man ser ett så bra reslutat. Men nu är denna dagen slut och efter julhandling på Maxi med syster är jag ganska mör... och fattig... hur mycket mat ska man trycka i sig på julafton egentligen, ganska mycket med tanke på priset och kassarna... Men vi är ju många och det är ju så gott!

Natti natti


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0