Pepparkaksbak!

Idag var det dags för stora pepparkaksbaket på Hassellunden. Jag avskyr att baka pepparkakor men eftersom huset kryllar av barn och Emelie o Albin vet hur de ska få mig att baka så fick det bli så ändå. Så igår kväll gjorde jag o Emelie pepparkaksdeg och imorse när jag tog ut den ur kylen var den oroväckande hård... Men det var nog den bästa deg jag någonsin bakat med! Lite knöligt att kavla ut den första gången men sen gick det super o de var så lätta att flytta över till plåtarna. Att de blev supergoda var ju bara en bonus :)

Det var nog också den lättaste bakningen någonsin. Jag rekomenderar att man använder en 13 åring och en 11 åring i baket med en 5 och en 3 åring. Jag gjorde inte så mycket. Flyttade över kakorna från bordet till plåten, in med dem i ugnen, tog ut kakorna o la dem på diskbänken, ut med plåten på altanen och så börja om från början...  Blev nog en 150 st... Bland annat 25 stora pepparkakshjärtan som ska extraknäcka som placeringskort till julmiddagen. Imorgon ska vi garnera dem med lite glasyr. Till detta missbrukade vi Agneta och Lindas julskiva samt Carolas jul i Betlehem alldeles för högt. Men det är ju det som är halva nöjet, inte nynna utan körsjunga "once they told me, barampapapam"

Här kommer vårt superrecept!

250g smör
4 dl socker
2 dl sirap
2 dl vatten
2 msk kanel
1 msk kardemumma
1 msk kryddnejlika
1 msk bikarbonat
ca 1,5 l mjöl
1-2 st större barn (om du har hemma, inte nödvändigt men underlättar)

Koka hastigt upp smör, socker, sirap och vatten.
Häll över kryddorna
Rör i mjöl och bikarbonat, ej allt mjöl, spara lite till utbakningen
Låt stå över natten
Kavla ut och låt de stora barnen hjälpa de små att trycka ut kakorna o lägg på kalla plåtar.
I ugn 225 grader ca 5 minuter.

Blir ganska många pepparkakor så saknar ni den sista ingrediensen så gör bara halv sats, de små tröttnar ganska fort... iaf mina...



Pepparkaksbagarna Emelie, Ellie, Vira o Albin






Vira i finaste pepparkaksförklädet o spökformen i högsta hugg



Ellie tycker det är gott med pepparkaksdeg...

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0