Lyxfällan!

Huga! Kollar lyxfällan och får rysningar! Så lätt det är att hamna där och så nyttigt det är se det här programmet! Man handlar aldrig så mycket som när man inte har möjligheten till det. Jag fick en liten släng av det där i höstas när jag var sjukskriven... Fy för rackaren vilken hemsk, smygande panikkänsla det är. Nehe, inte många hundralappar kvar, amen jag har ju kreditkort... Hmmm, LIVSFARLIGT!!! Men jag förstår deltagarna i programmet även om jag är milslängder därifrån. Man bara skiter i det och känner att det ordnar sig. Men det är ju det det inte gör! Tur man lärt sig från barnsben hur det ska skötas, räkningarna först o sen får man göra det bästa av det som är kvar... :)

Jag kommer ihåg när vi va små... En mamma som var sjukskriven med två barn, hus o bil. Det va inte så pengarna flödade direkt men vi hade alltid mat på bordet och hela, rena kläder. Och när lönen kom, jisses, då belv det en runda till Venusbaren i Hästveda och hämtade hem en varsin kebabtallrik att mumsa på. Nu är hämtmat inte så speciellt längre, för nu har man möjlighet att köpa oftare. Bara för att jag är lat ibland och inte orkar laga ngt och dessutom är stora delar av min familj väldigt förtjust i hämtmat... bläää....

Men nu igen, efter att ha tittat på lyxfällan, är visionerna höga om budget och matlistor och storkok. Det är ju det som sparar mest pengar, man ska bara ha inspiration att skriva de där matlistorna, orka att handla till storkoken och tid att sätta sig ner och göra budgeten.

Idag bestämde jag och min man att vi ska ha köpstopp denna månaden, bara för att se hur mycket det blir över på kontot om vi bara köper det absolut nödvändigaste. Det är ju min melodi även om jag ofta intalar både mig själv och min omgivning att pengarna ska rulla :) Men behöver man egentligen ha allt det där man köper på sig. Tvål för ett halvår bara för att det är 2 kr billigare att köpa fler? Nya handdukar fast de gamla fungerar ypperligt bara för o hotta upp badrummet lite? Kläder som barnen inte ens hinner använda förrän de blivit för små bara för att det är rea? Nej, nu får det vara slut på överkonsumering! När jag tänker på det mår jag nästan illa! När man ser hur mycket kläder som finns kvar i byrån eller garderoben trots att tvättstället är fullt av smutstvätt, det är då man inser att man köpt på sig lite fööööör mycket kanske.

Imorn ska jag rensa i tjejerna garderober och sälja av lite på tradera, det är ju det mest miljövänliga (förutom leveransen) och ganska ekonomiskt också. Även om det tar tid... och tålamod...

Trots ovanstående text har vi idag varit på Ikea och gjort lite inköp till vårt blivande kontor... Men det var ju ganska nödvändigt... eller? Nu är det gjort iaf. Och på ikea kan man lätt äta middag en hel familj utan att bli ruinerad. Idag beställde jag två portioner köttbullar med mos, en portion köttbullar med sås o potatis, en portion grillad kycklingfile m pommes o bearneisås, två desserter och dricka för 159 kr!!!! Det kan man verkligen inte pruta på och shit vad god maten blev när den va så billigt! ;)

Nöjd och belåten över dagens inköp och framtidens vison ska jag nu krypa till kojs!

Go natt mina vänner!

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0