Go natt herr Luffare..

Eller go natt mina barn är det ju meningen att det ska handla om. Jag förstår verkligen inte hur svårt det ska vara att få in de där läggningsrutinerna! Vi har varit väldigt noga med att, från början när barnen va små, ha fasta kvällsrutiner. Kvällsmat, bolibompa, tänderna, saga o go natt. Det har fungerat alldeles utmärkt tills de nått ca 3 års ålder. Samma rutiner men ack så envisa barn. Vi gjorde misstaget att ligga en stund hos Vira när vi läst saga. Bara så att hon somnade o sen smyga ut igen. Jisses vad långrandigt det blev år efter år o vi lovade att ALDRIG göra om det misstaget med Ellie. Var e vi nu? Jodå, liggandes i Ellies säng när hon ska sova.
Vi resonerade som så att det är bättre att ligga i sängen hos dem i 10 minuter än att springa ovanvåningen runt i 2 timmar varje kväll. Kvällen började pedagogiskt med ett go natt, leda tillbaka, inte säga ngt, leda tillbaka, leda tillbaka, irrritation på hög nivå, förklaring, leda tillbaka 100 ggr till o det slutade med en hysterisk mamma med panik för att de inte somande o lessna barn för att deras mamma va ledsen...
När Vira fyllde 6 år, alltså för ett halvår sedan, kände jag bara att nu får det va bra! Vi har försökt allt, läst alla olika metoder, den ena vidrigare än den andra så jag bara sa att nu är det bra! Det tog måååånga veckor men nu ligger hon faktiskt o somnar själv i sin säng på kvällen. Lite fix o don o många saker hon MÅSTE berätta eller lämna men det brukar ta ca 20 minuter innan hon kommer till ro.
Husvagns nattningen förra helgen fick ett kaosartat slut med både ledsen Ellie o ledsen mamma. Så nu har operation sova själv påbörjats även där. Att man kan vara så rädd, livlig, pratsam, arg, ja hela registret innan man ska sova är helt ofattbart. Vad är det för fel med go natt kram/puss, lägga sig tillrätta, blunda o vila. Det verkar helt orealistiskt i denna 4 årings värld. Jag blir så vanisnnigt stressad!
Dessutom kommer de släpandes in till mig varje natt o jag tror inte Peter sovit i sin säng en hel natt sedan Vira va 1 1/2 år... Det känns inte ok o jag känner mig aningen uppgiven o mottager tips mer än gärna!
Men så här e det inga problem o sova om man heter Ellie...
O så här kan man oxå sova om man heter Vira... :)
Men mina älskade tjejer, prova det här på kvällen oxå!!!!

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0