Två lösningar hade varit guld!

Hmmm, vet inte om det är ngn som läser denna sidan men det är skönt att få skriva av sig ibland. Just nu är klockan 22.12 och jag känner mig ganska uppgiven över mitt liv... Har två ganska aktuella problem som behöver en lösning så fort som möjligt för att göra mitt liv lite lättare, eller roligare kanske. Finns massor av saker jag skulle behöva/vilja ta tag i men det kräver oftast lite mer. Jag har världens goaste ungar och världens goaste hundar men lösningarn handlar just om dessa fyra varelser.

Barnen... har även ikväll haft en nattning på över 1 timme, ikväll mellan 21-22! Nu är ju kvällen nästan slut för en sleten morsa som mig... Jag vet att jag får skylla mig lite själv som vant mina barn att somna med en förälder i sängen men jag har resonerat som så att hellre ligga där i 10 minuter o de somnar gott än o sitta utanför i 50 minuter med ledsna o hysteriska barn i sina sängar. Jag önskar så att jag vant dem vid saga, gonatt o sen somna själva, trygga i sina egna sängar. Det är helt ok i detta huset att komma in till mamma o pappa om man vaknar på natten men just nattningarna nu tar väldigt mkt energi o tålamod. Vill inte att de ska somna med en irriterad o halv förbannad morsa färskt i minnet...

Just nu ser våra nattningar ut såhär, bolibompa eller lek ute till 18.45, tandborstning, saga o sova senast 19.15. Detta har fungerat bra ett tag men nu ska det kissas, dricka, snurra runt, dansas, grejjas, klias osv osv osv. Och det är bara jag som ska lägga dem! Jag blir galen! Och en hel del kvällar blir det så att det är just jag som ska lägga båda två för att Peter gör ngt annat och de kvällarna blir helt galna o slutar oftast med att jag bryter ihop.

Jag vill läsa saga, säga gonatt o gå ut i soffan utanför tösernas rum o läsa en bok, få lite egentid i min smak. Suck, jag måste ta tag i det där. Ett par kvällar med hysteri o gråt kanske är det som krävs...

Hundarna... Smilla är en riktig gammeltacka som vi varit väldigt bortskämda med. Tuggar inte på ngt och är genomsnäll. Men hennes skällande på allt o alla och även ingenting utanför tomten gör mig galen! Har försökt o klappa o berömma henne för att hon vaktar, sprutat vatten på henne, avleda henne, köpt en antiskalldosa osv men ingenting hjälper! Ska jag behöva köpa ett halsband som ger elektriska stötar? (skämt, skulle jag aldrig göra såklart)

Ester däremot skäller inte ett dugg, hon har nog bara skällt en gång i sitt liv. Däremot går det ju inte o lämna henne ensam i två minuter utan att hon tuggar på en sko, plastburkar, pappkartonger, påsar, muggar, nerfesna trosor från tvätten, barbiedockor osv. Har även här försökt att begränsa hennes utrymme med kompostgaller, grindar osv. Gallerna mejjar hon ner som en annan bulldozer o grinden på ov hoppar hon över, ner i trappan vilket är helt livsfarligt! Stänga in henne i ett rum är helt uteslutet eftersom det hade resulterat i ett stort hål i dörren. Peter pratar om hundgård men jag vet inte... Spelar ingen roll om hon har strosat ute på tomten eller om jag haft henne i skogen i två timmar och spårat, nosat, sprungit o hoppat. Detta stressar o begränsar mig väldigt mkt. Nu har det varit lungt i två veckor men det är ju bara för att hon haft sin tratt på sgi, för att inte slicka på såret. Funderar på att ha tratten på alltid men då kan hon ju inte dricka o jag tycker det är lite otäckt om hon skulle fastna i ngt när jag inte e hemma. Likadant o ge henne ett ben att tugga på underhåller men då nojjar jag för att hon ska sätta i halsen...

Ja, som sagt, tips mottages gärna. Eller skit samma, jag behövde bara få det ur mig. Det blir säkert bra... Nu är som sagt kvällen slut o bingen väntar. Imorgon är det en ny dag med tuggande, skällande o nattning... Hoppas det vänder bara sådär!


Kommentarer
Postat av: Linen

Vet inte om det är till någon hjälp men så här har vi gjort iaf. Vi har en skiva som alltid spelas när L ska sova. När playhousedisney är slut för dagen kl 19.00 borstar vi tänder sen in i säng, läser saga, säger go natt och startar skivan. Har varit jobbigt i början då han kunde gnälla en del. Gick alltid in stoppade om honom igen och sa go natt. Om det fortsatte mer än 15 min så sa vi inget när vi gick in utan bara la honom i sängen och bäddade ner och gick ut igen. Gick inte in för minsta pip utan bara om han verkligen var ledsen eller om han inte var i sin säng. Detta fixade sig på 3 övernattningar med nästan 2 veckor mellan varje natt. Tror att antingen får du acceptera att läggningarna är som dom är eller förändra era nattnings rutiner och ha några jobbiga läggningar och sen bara bra läggningar?



Vad det gäller Smilla så är det nog gammel fasoner och nog något ni får leva med så länge hon finns. Hundar verkar bli så när de blir gamla att de slutar lyssna för de behöver juh inte det ;)



Ester hade jag köpt en bur till om haft henne i ett lugnt lite mörkare rum och börja med att hon bara är själv 10 min och när du släpper ut henne så gör ingen stor sak av det. Öka efter ha d så tror jag det blir bra!



Som sagt detta är bara mina okvalificerade gissningar på vad som kan fungera! Vill gärna ha blingo visning i höst i typ oktober? Kom gärna på fika någon dag!

Kram

2011-06-11 @ 21:33:20
Postat av: Linda

Just så gör vi oxå o har gjort i alla år, aldrig varit ngr problem, förrän nu! Att det ska va så sabla segt o få ihop de blå!!! Kan bero på att det är sommar, kan bero på att de är äldre o behöver lägga sig senare, kan bero på att de är lite mammigare än för deras eget bästa... får nog ta tag i det där när de har sommarlov, då de kan va uppe utan att det förstör deras mornar...



ang smilla, suck, blir trött men får se om jag orkar acceptera det.



ang Ester, funderar skarpt på en sådan bur, o hoppas att hon inte blir galen o skadar sig själv...



Blingo bokar vi! jag ringer i slutet av juli o bestämmer tid! Kanske dyker upp när tjejerna har sommarlov, hade varit skoj o se hur ni har det!

2011-06-11 @ 21:52:50

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0